Veilige Kerk – Vertrouwenspersonen

Veilige kerk

Inleiding
De Protestantse Kerk Angerlo-Doesburg (PGAD) wil een plek zijn waar mensen zich veilig voelen. We willen ervoor zorgen dat iedereen, vooral kinderen, jongeren en andere kwetsbare mensen, zich er goed en beschermd voelen. Dat betekent niet alleen dat er geen sprake kan zijn van allerlei vormen van lichamelijk, psychisch en seksueel geweld, maar ook dat iedereen eerlijk en respectvol met elkaar omgaat. Veilige kerk is ook bouwen aan vertrouwen in elkaar en zorgen voor mensen die zijn gekwetst in de kerk.

Algemeen
Om onze kerkgemeente veilig te maken, moeten wij ons bewust zijn van de machtsverhoudingen, zelfs als iedereen eerlijk en respectvol met elkaar omgaat. Mensen
die taken vervullen in de kerk moeten zich hier altijd bewust van zijn en open staan voor gesprekken over veiligheid en het maken van afspraken die bijdragen aan de veilige kerk.
We praten met elkaar over dingen zoals respectvol omgaan met elkaar, niet over grenzen gaan bij aanraking, eerlijk omgaan met geld en niet iemand bedreigen of intimideren.

Het is slim en verstandig (en wordt ook aanbevolen door de landelijke PKN) dat de PGAD regels en beleid heeft over hoe we met elkaar omgaan. We hebben dit vastgelegd in een gedragscode.

Gedragscode
Een gedragscode vertelt vrijwilligers en mensen die werken in de kerk wat de kerkenraad van hen verwacht. Het vertelt welk gedrag goed is en welk gedrag niet goed is. Een gedragscode is een officieel papier waar vrijwilligers en mensen met een baan in de kerk naar leven en waarop zij kunnen worden aangesproken. Het is als een lijst met regels voor mensen die verantwoordelijk zijn voor anderen, zoals jeugdleiders, mensen met kerkelijke taken (bijvoorbeeld de leden van de kerkenraad), mensen die ouderen bezoeken, en vertrouwenspersonen.

Aanstellingsbeleid PGAD
Wij zijn blij als iemand zich wil inzetten voor de kerk. Tegelijkertijd is het onze taak hierin zorgvuldige keuzes te maken, vooral bij het werken met jongeren. We laten zo zien dat het vrijwilligerswerk en het omgaan met minderjarigen en kwetsbare mensen serieus wordt genomen. Wij vinden het een goed idee om bij mensen die met jongeren of kwetsbare mensen werken, of met vertrouwelijke informatie of geld, te vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Meestal zijn die gratis voor mensen die in de kerk werken.

Vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersoon luistert naar mensen die met verhalen, vragen of meldingen naar hem of haar komen. Hij of zij geeft advies over wat er kan worden gedaan en helpt de persoon daarbij. Ook zorgt de vertrouwenspersoon ervoor dat er in de gemeente aandacht is voor het voorkomen van problemen met gedrag en dat het beleid van de kerkenraad hierover goed wordt opgevolgd. Een vertrouwenspersoon kan ook zelf iemand benaderen als hij of zij denkt dat sprake is van een onveilige situatie.

Onze gemeente heeft twee vertrouwenspersonen, een man en een vrouw. Gemeenteleden hebben zo de keuze wie ze willen spreken en de vertrouwenspersonen hebben daardoor iemand om mee te overleggen en samen te werken.

Een vertrouwenspersoon is geen taakdrager en maakt ook geen onderdeel uit van het kerkbestuur. De vertrouwenspersoon werkt in opdracht van de kerkenraad, maar niet namens de kerkenraad en is daardoor onafhankelijk.

Meldingen over grensoverschrijdend gedrag
De Protestantse Kerk heeft voor gemeenten als onderdeel van hun beleid voor een veilige gemeente een meldprotocol beschreven op haar site. U kunt hier dit protocol lezen.

Wat u mag verwachten van een vertrouwenspersoon
Het takenpakket van een vertrouwenspersoon bestaat uit:

• Voorlichting en preventie: het gesprek over ‘Veilige Kerk’ binnen de PGAD stimuleren.
  • Signaleren: alert zijn op signalen van mogelijke misstanden binnen onze kerkgemeente.
  • Opvang en begeleiding: eerste aanspreekpunt en steun voor mensen uit de gemeente die in vertrouwen iets kwijt willen over wat er in de gemeente gebeurt of waar ze zich zorgen over maken. Vertrouwenspersonen denken mee met de melder over eventuele aangiftes of klachtenprocedures en begeleiden de melder daarin.
  • Informeren en adviseren: elders en anderen adviseren over mogelijke vervolgtrajecten. Zo nodig wijzen ze op pastorale, psychologische, maatschappelijke, kerkelijke of juridische hulp.
  • Bijhouden van een persoonlijke registratie: jaarlijks rapporteren aan de kerkenraad, waarbij omstandigheden en personen onherkenbaar zijn. De rapportage is voorzien van een analyse en zo nodig beleidsaanbevelingen.

De vertrouwenspersonen van de PGAD

• Marian Grandia
    Telefoonnummer: 0313-618852
    E-mailadres: mariangrandia@gmail.com

• Vacature

Gedragscode voor vrijwilligers
Kerkelijke vrijwilligers zijn alle mensen die door hun functie en/of taak een bijzondere verantwoordelijkheid hebben in onze gemeente. Zij hebben bij het uitvoeren of uitoefenen van een taak of functie het vertrouwen van de kerkelijke gemeente.

De kerkenraad heeft een gedragscode ingesteld als onderdeel van preventiebeleid rond de
‘veilige gemeente’. Wij sluiten daarbij aan bij het model gedragscode voor vrijwilligers in het kader van werken aan een veilige gemeente. Een exemplaar van deze gedragscode treft u hier aan.