Protestactie tegen vluchtelingenbeleid

UPDATE

De collecte heeft € 1.445,88 opgeleverd! De deelnemers hadden ook een eigen digitale collectebus aangemaakt op verzoek van Kerk in Actie, waarmee online ook nog eens honderden euro’s zijn opgehaald in hun eigen sociale netwerken.

Wat een fantastisch resultaat! Hiermee kunnen de kinderen extra kleding, eten en onderwijs krijgen.

Alle medewerkers, voor en achter de schermen en natuurlijk alle gulle gevers: heel hartelijk dank!

Belofte maakt schuld ? …

De vluchtelingenproblematiek in Europa is al jaren een belangrijk onderwerp. De politieke aspecten overschaduwen de menswaardigheid. Met name de toestanden op de eilanden in Griekenland (en Turkije) zijn schrijnend en door het beleid van de EU landen wordt het probleem vooral daar gelaten waar het nu is.

In 2015 beloofde Nederland 9.000 van de ruim 160.000 vluchtelingen in Griekenland en Italië op te nemen.

Tot nu toe zijn er nog geen 2.500 vluchtelingen in Nederland opgenomen. Wat betekent dat voor de ‘achterblijvers’? Zij zitten vast. Worden ze vergeten?

We weten hoe erbarmelijk slecht de situatie in Griekenland en Turkije voor hen is. De beelden van Moria staan nog op ons netvlies en zijn helaas nog steeds zeer actueel.

Wij vinden het schrijnend dat de nationale overheden, waaronder onze eigen overheid, zich niet houden aan de beloftes en afspraken die ze zelf gemaakt hebben. Het gevolg is dat er heel veel mensen – en vooral kinderen – genegeerd en gemarginaliseerd worden. Daarmee wordt deze mensen de kans ontnomen op een menswaardig bestaan en mee te werken aan de wederopbouw van hun eigen land (en tijdelijk van hun gastland).

Als Protestantse Gemeente Angerlo-Doesburg stellen wij een dergelijk onrecht, dat wij als Nederland deze vluchtelingen aandoen, stevig aan de kaak. Met twee grote spandoeken aan de Martinikerk in Doesburg doen wij een aanklacht tegen het vluchtelingenbeleid van onze regering en vragen wij aandacht voor mensen die nergens heen kunnen en in de steek worden gelaten.

Met 9000 namen, waarvan er een kleine 2500 blauw zijn gekleurd (“de happy few”), geven we een identiteit aan de mensen waar het om gaat.

Actueel

Tevens ondersteunen wij de huis-aan-huis collecte 2021 van Kerk in Actie (22-27 november), voor de vluchtelingenkinderen in de kampen in Griekenland. Online bijdragen kan hier!

In de Martinikerk is momenteel een tentoonstelling van schilderijen en beelden van 10 vluchtelingen die dit jaar in Doesburg zijn komen wonen. In een project van twintig weken, getiteld Samen Doesburg, zijn ze creatief aan de slag geweest en ondertussen maakten ze een begin met het leren van de Nederlandse taal. In een video boodschap stellen ze zich voor.

poster samen doesburg