Openstelling kerken

Welkom in dit huis

Hier is een stoel voor wie moe is,
hier is hoop voor wie verdwaald is,
hier is geloof voor wie twijfelt,
hier ben je thuis,
hier word je verwacht.

Want zo dikwijls heeft God naar je gezocht
zo dikwijls heeft Hij op je gewacht.
Uren, dagen, maanden, jaren misschien?

Sta even stil.
Bewonder de schoonheid van deze kerk.
Adem in het verleden van dit huis
je eigen nieuwe begin.
Sluit je ogen, word even stil.
Loop hier jezelf niet voorbij.
En als je straks verder trekt,
weet je dan gedragen
door Gods zegen.

De Grote of Martinikerk in Doesburg is opengesteld voor bezoekers tot met 31 oktober op dinsdag tot en met zaterdag van 11.00 – 17.00 uur en op zondag van 12.30 – 17.00 uur.

Tevens is de kerk geopend op Open Monumentendag. Iedereen is van harte welkom!

N.B. Wanneer de kerk is verhuurd is bezichtiging niet mogelijk.

Toegang is gratis, een donatie wordt zeer op prijs gesteld.

De Galluskerk in Angerlo is te bezichtigen tijdens de openstelling van de exposities. Helaas zijn er op dit moment geen exposities vanwege de coronamaatregelen.

Meer informatie verderop op deze pagina.

Openingstijden van de Stiltekapel:

Van 1 april t/m 14 september:
09.00 – 21.00 uur

Van 15 september t/m 31 maart:
09.00 – 18.00 uur

Een bezoek aan de Martinikerk: de moeite waard

Bij het binnengaan van de Martinikerk wordt u verrast door haar schoonheid. De lichtinval is schitterend en u komt ogen te kort. De kerk heeft een lange historie die teruggaat tot 1228. Vele rampen hebben het gebouw en toren daarna getroffen. In 1532 werd de kerk als laatgotische basiliek in Neder Rijnse stijl herbouwd en aan het formaat en rijke afwerking is te zien dat Doesburg destijds een belangrijke Hanzestad was.

In de noordbeuk van de kerk wordt de geschiedenis weergegeven in woord en beeld middels een permanente tentoonstelling. In de Annakapel worden er regelmatig tentoonstellingen gehouden.

Voor meer informatie is er altijd iemand aanwezig of kunt u de website www.martinikerk-doesburg.nl bezoeken.

In de kerkwinkel is van alles te koop. Naast een accent op religieuze cadeautjes worden er ook ansichtkaarten, boeken, cd’s en grammofoonplaten verkocht.

Sinds het voorjaar van 2021 is in de Martinikerk ook het Zilvermuseum Doesburg gevestigd. Toegangskaarten voor het museum zijn in de winkel te koop á € 3,00, kinderen tot 12 jaar gratis. Voor actuele informatie en openingstijden kijk op: www.zilvermuseumdoesburg.nl.

Een hoek van de kerk is ingericht als kerkcafé. U kunt er genieten van een heerlijk kopje koffie of thee. Na alle indrukken die u heeft opgedaan komt u hier helemaal tot rust.
De kerk, museum en toiletten zijn rolstoeltoegankelijk.

VOOR MEER INFORMATIE OVER DE KERKGEBOUWEN – klik hier